środa, 23 czerwca 2010

Ford T

Ford T to bez wątpienia  kamień milowy w historii motoryzacji. Najważniejszą jego zasługą było upowszechnienie pojazdów mechanicznych.



Ford T to pierwszy samochód produkowany masowo, w czym tkwił m. in. jego sukces. Produkcja masowa sprawiała, że był po prostu tani.
Był produkowany od 1908r aż do 1928r. Łącznie z linii fabrycznej zjechało 15 milionów samochodów i to w niezmienionej konstrukcji.

Konstruktorami Forda T byli: Henry Ford, C. Harold Wills, József Galamb oraz Jenő Farkas.
Ford T pomimo dużego silnika 2898cm3 (czterocylindrowy, czterosuwowy) miał bardzo słabą moc, bo tylko 22,5 koni mechanicznych. Moc ta wystarczyła do rozpędzenia samochodu ważącego 540kg do prędkości 65 km/h. Samochód miał duży prześwit, gdyż w tamtych czasach samochody musiały jeździć często po bezdrożach.

Taniość Forda T objawiała się również w jego eksploatacji. Był pierwszym samochodem, gdzie części zamienne były tańsze niż koszt robocizny. Do innych samochodów z tego okresu po prostu nie było części zamiennych i trzeba było je robić samemu. Natomiast Ford T był tak popularny, że zamienniki można było dostać nawet w sklepie żelaznym.

Prowadzanie samochodu znacznie odbiegało od współczesnych standardów - wtedy nie było standardów. Samochód posiadał trzy pedały. Lewy pedał do jazdy do przodu, środkowy do jazdy wstecznej, oraz prawy do hamowania. Miał dość skomplikowaną procedurę rozruchu silnika, ale po za tym prowadzenie było dość proste.
Gdy samochód jechał do przodu, a naduszono pedał jazdy do tyłu, to najpierw samochód hamował, a dopiero później załączał się bieg wsteczny.
Gdy samochód ugrzązł w błocie, można było go rozbujać wciskając na przemian lewy i środkowy, czyli o wiele łatwiej niż w współczesnych samochodach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz